Jak być asertywnym Sensity.pl

Jak być asertywnym w 4 prostych krokach

Watro być asertywnym. Dzięki temu inni ludzie stają się bardziej wrażliwi na Twoje uczucia, potrzeby oraz wartości. Będąc asertywnym pokazujesz, że masz szacunek do samego siebie i swoich emocji. Podkreślasz, że zasługujesz na poważne traktowanie, że Twoje zdanie ma znaczenie.

Poniżej przedstawiamy cztery podstawowe kroki, które pomogą Ci stać się bardziej asertywnym w codziennych relacjach z innymi ludźmi:

1. Uświadom sobie, że zmiany są potrzebne i uwierz w swoje prawa

Czy zdarza się, że czujesz się wykorzystywany przez innych? Czy trudno Ci powiedzieć “nie”? Nie potrafisz odmówić znajomemu, który zwraca się z prośbą o kolejną przysługę, pozwalasz małżonkowi lub dziecku kontrolować swoje życie, nie masz odwagi, aby zgłosić swoje uwagi podczas spotkania w pracy… ? Zrozum, że nic się nie zmieni, dopóki nie rozpoznasz sytuacji, w jakiej się znajdujesz i nie zdecydujesz się jej poprawić.

Aby nazwać i ocenić sytuacje, które sprawiają Ci trudność, pomocne będzie prowadzenie dziennika, w którym będziesz notować wszystkie wydarzenia. Dzięki notatkom, będziesz mógł na spokojnie przyjrzeć się danej sytuacji i wyciągnąć wnioski na przyszłość. Nie bój się zmiany, masz do niej prawo. Porozmawiaj z innymi na temat zasadności bycia asertywnym w konkretnej sytuacji, w jakiej się znajdujesz. Aby zmniejszyć lęk, jeśli bardzo obawiasz się zmian, to zacznij ćwiczyć z rodziną lub przyjaciółmi odgrywając nowe role.

2. Dopasuj odpowiednie asertywne odpowiedzi do konkretnych sytuacji

Istnieje wiele sposobów, aby opracować skuteczne i taktowne reakcje na poszczególne sytuacje. Większość trenerów asertywności zaleca, aby skuteczna odpowiedź zawierała:

  • Opis sytuacji, która jest dla Ciebie kłopotliwa – unikaj ogólników, podkreślaj szczegółowe informacje, bądź obiektywny i skupiaj się na zachowaniu drugiej osoby, lecz nie przypisuj jej pozornych motywów.
  • Opis uczuć, które Ci towarzyszą – bądź pewny siebie i swoich emocji, skoncentruj się na pozytywnych uczuciach związanych z Twoimi celami, a nie na niechęci do drugiej osoby. W zrozumieniu Twojego problemu pomoże także wyjaśnienie, co sprawia, że czujesz się w ten sposób.
  • Opis zmian, które chcesz wprowadzić – znów postaw na konkrety, unikaj ogólników, weź pod uwagę także potrzeby drugiej osoby i wreszcie bądź pewny, że wnioskowane zmiany są uzasadnione.
3. Ćwicz udzielanie asertywnych odpowiedzi

Ćwicz wraz z rodziną i przyjaciółmi asertywne zachowania, które wcześniej przygotowałeś w odpowiedzi na konkretne sytuacje. Odgrywaj poszczególne role, a dzięki temu nauczysz się reagować na prawdopodobne zachowania Twojego przyszłego rozmówcy. Pamiętaj również o tym, że w rozmowie uczestniczą dwie osoby, które chcą wyrazić swoje uczucia, opinie i życzenia. Tak więc, oprócz tego, że każdy z was musi być asertywny, to powinien także słuchać z empatią drugiej osoby. Dobra komunikacja polega na znalezieniu zadowalających kompromisów dla obydwu stron.

4. Eksperymentuj, czyli ucz się poprzez doświadczenie

Zacznij od łatwiejszych, mniej stresujących sytuacji. Szukaj różnych sposobów rozwijania swoich asertywnych umiejętności np.: poproś sprzedawcę, aby obniżył cenę lekko uszkodzonego towaru, nieznajomego o wskazanie drogi, nauczyciela o wyjaśnienie tematu, którego nie rozumiesz, poinformuj odpowiednie służby, gdy zauważysz, że na ulicy dzieje się coś niewłaściwego. Ćwicz rozmowy ze znajomymi i nieznajomymi. Komplementuj przyjaciół, chwal współpracowników, gdy zrobią coś dobrze. Pomocne może okazać się prowadzenie dziennika dotychczasowych interakcji. I pamiętaj, praktyka czyni mistrza!

Tekst opracowała Agata Baca

*na podstawie artykułu: Clay Tucker-Ladda, Building Assertiveness in 4 Steps, psychcentral.com

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *