Zdrowie emocjonalne Sensity.pl

Zadbaj o siebie – 11 aktywności, które wzmocnią Twoje zdrowie emocjonalne

Dlaczego zdrowie emocjonalne jest tak ważne?

Zdrowie emocjonalne wypływa na sposób, w jaki myślisz o sobie, w jaki radzisz sobie z emocjami, trudnościami, wyzwaniami życiowymi oraz na jakość relacji, które tworzysz. Warto więc zadbać o siebie pod tym względem. Efekty podjętej pracy wpłyną na poprawę nastroju, samooceny, satysfakcji z życia oraz wzmocnią Twoją odporność psychiczną m.in. na stres.

Zadbaj o siebie, aby wzmocnić swoje zdrowie emocjonalne

Każdy jest inny. Niektórzy powinni nieco zwolnić, aby mieć więcej czasu na relaks, zaś inni potrzebują więcej aktywności, które dodadzą im pozytywnej energii. Dlatego zacznij od tego, aby lepiej poznać siebie oraz swoje potrzeby. Dzięki temu wkrótce znajdziesz działania, które będą dla Ciebie odpowiednie. Oto kilka prostych aktywności, które mogą to ułatwić:

1. Zwracaj więcej uwagi na własne potrzeby i uczucia

Naucz się dostrzegać własne potrzeby oraz uczucia. Nie pozwól, aby stres i negatywne emocje gromadziły się w Tobie. Unikaj myślenia o sobie w negatywny sposób, gdyż takie zachowanie pozbawia Cię energii i wywołuje uczucie niepokoju. Zamiast tego, skupiaj się na swoich możliwościach oraz pozytywnych stronach.

2. Pozwól sobie popełniać błędy

Jak każdy człowiek możesz być omylny, zaakceptuj to. Przestań oczekiwać od siebie perfekcji i unikaj osądzania się na każdym kroku.

3. Zrozum, że nie da się uniknąć rozczarowań

Nawet ludzie, którzy odnoszą największe sukcesy muszą się zmierzyć z rozczarowaniami. Zamiast załamywania rąk, warto wyciągnąć wnioski, a następnie podjąć nowe działania.

4. Staraj się zachować równowagę

Zachowaj równowagę pomiędzy codziennymi obowiązkami, a aktywnościami, które sprawiają Ci przyjemność, które po prostu lubisz. Szczególnie, gdy jesteś zmęczony, zestresowany, to po prostu pozwól sobie na to, czego potrzebujesz w danej chwili, aby poczuć się lepiej.

5. Zadbaj o aktywność fizyczną

Na poprawę samopoczucia wpływają ćwiczenia fizyczne, podczas których uwalniane są endorfiny.

6. Rób rzeczy, które pozytywnie wpłyną na innych ludzi

Przekonasz się, że poczucie bycia potrzebnym i cenionym pomoże Ci w budowaniu pozytywnej samooceny.

7. Ćwicz samodyscyplinę

Samokontrola w naturalny sposób może Ci pomóc przezwyciężyć bezradność oraz negatywne myśli.

8. Przełam rutynę

Odkrywaj nowe rzeczy. Dołącz do klubu książki, odwiedzaj muzea, naucz się nowego języka lub po prostu odwiedzaj nowe miejsca.

9. Odwołaj się do zmysłów

Słuchaj muzyki, która poprawia Ci nastrój, przynieś do domu świeże kwiaty, pozwól sobie na masaż, w chłodny dzień wypij ciepły, aromatyczny napój itd. Ciesz się kontaktem z przyrodą – badania udowodniły, że zwykły spacer po parku lub ogrodzie, może obniżyć ciśnienie krwi oraz zmniejszyć poziom stresu.

10. Pozwól sobie na czas wolny

Wykorzystaj go na rzeczy, które masz ochotę zrobić np. obejrzyj zabawny film, idź na spacer, podziwiaj zachód słońca, przeczytaj dobrą książkę. Poświęć chwilę, aby zastanowić się nad tym, co jest pozytywne w Twoim życiu.

11. Poszukaj wsparcia

Jeśli nie radzisz sobie m.in. ze zbyt niską samooceną, stresem i zmęczeniem, to pomocne mogą się okazać spotkania z terapeutą Sensity. Psychoterapia jest jedną z najbardziej podstawowych oraz skutecznych form pomocy w problemach związanych ze zdrowiem emocjonalnym.

__

Tekst opracowała Agata Baca

*na podstawie artykułów: Melinda Smith, Robert Segal, Jeanne Segal, Improving Emotional Health, helpguide.org, Henrik Edberg, How to Improve Your Self-Esteem: 12 Powerful Tips, positivityblog.com, Barton Goldsmith, 10 Ways to Feel Better About Yourself, psychologytoday.com

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *