Lęk paniczny, napady paniki Sensity.pl

Lęk paniczny (ataki paniki) – objawy i leczenie

Zdarza Ci się, że nagle oblewa Cię zimny pot, albo czujesz, że zaraz się udusisz lub zwariujesz? Miewasz zawroty głowy, nudności, nie wiadomo dlaczego, ale dręczy Cię lęk przed śmiercią, czujesz czasem, że tracisz kontrolę, że otoczenie staje się takie “nierealne”? Najprawdopodobniej są to objawy ataków paniki.

Dolegliwości związane z lękiem panicznym odczuwa bardzo wiele osób, od menedżerów wyższego szczebla po młodych studentów. Warto pamiętać, że można nad nimi w skuteczny sposób zapanować nawet bez leków. W tym artykule dowiesz się skąd biorą się napady paniki oraz dlaczego z czasem się nasilają zamiast słabnąć. Ale najważniejsze – powiemy Ci jak uniknąć kolejnego ataku.

W Sensity skutecznie leczymy zaburzenia lękowe szerokiego spektrum objawów. Z naszego doświadczenia wynika, że napady paniki to  jeden z prostszych problemów do wyleczenia. Sprawdź sam :)

Co to jest lęk paniczny (ataki paniki)?

Lęk paniczny, zwany inaczej zespołem lęku napadowego i w najnowszej klasyfikacji – zaburzeniem panicznym – należy do szerokiej grupy objawów zaburzeń lękowych.  Charakteryzuje się nagłym wystąpieniem bardzo silnego lęku, bez obiektywnych realnych przyczyn. Pojawia się znienacka, szybko rośnie w sile ale również szybko opada, choć zdarza się, że napady lęku utrzymują się nawet kilka godzin. Lęk paniczny powoduje zmęczenie, wypalenie, wycofanie  z życia towarzyskiego, problemy w relacji z bliskimi, ogranicza nasze możliwości i kompetencje zawodowe. Nieleczony lęk paniczny prowadzi często do depresji.

Jakie są typowe objawy lęku panicznego

  • Nagle pocisz się, czujesz suchość w ustach?
  • Bez powodu zaczyna Ci się kręcić w głowie, trudno Ci oddychać?
  • Niespodziewanie zaczynasz odczuwać przyspieszone bicie serca, kłucie w klatce piersiowej?
  • Miewasz uderzenia gorąca, zimne dreszcze, nudności lub inne problemy żołądkowe?
  • Kiedy zauważasz powyższe objawy pojawia się u Ciebie lęk przed śmiercią, chorobą psychiczną lub utratą kontroli?
  • Powyższe objawy najczęściej trwają kilka minut i samoistnie mijają, choć zdarza się, że trwają dłużej?
  • Po pewnym czasie zaczynasz bać się przebywać sam np. w mieszkaniu lub wchodzić do miejsc, w których wcześniej doświadczałeś nieprzyjemnych objawów?
  • Żyjesz w oczekiwaniu na kolejny atak objawów, które przychodzą znienacka?

Skąd biorą się ataki paniki?

Przyczyn pojawienia się napadów paniki może być wiele. Główni winowajcy to czynniki biologiczne, na które mamy ograniczony wpływ oraz czynniki psychologiczne, które możemy skutecznie leczyć. Same ataki paniki pojawiają się na skutek błędnej interpretacji objawów płynących z ciała np. przyspieszony oddech oraz z nadmiernego skupiania się na najdrobniejszym objawie. W ten sposób powstaje błędne koło objawów. Lęk powoduje skrócenie i przyspieszenie oddechu. Przyspieszony oddech interpretujemy jako objaw problemu z oddychaniem. To powoduje wtórny lęk przed np. uduszeniem się. Wtórny lęk powoduje nasilenie objawów somatycznych. Aby zabezpieczyć się przed antycypowanym uduszeniem się, zwariowaniem, czy nawet śmiercią, pacjenci stosują różne taktyki, które w konsekwencji tylko nasilają problem, ponieważ wzmacniają poczucie braku kontroli. Rozróżniamy dwie grupy takich taktyk: działanie (sięganie po leki uspokajające, przyjmowanie określonej pozycji ciała lub wzywanie pogotowia) oraz unikanie: (omijanie miejsc lub sytuacji, w których wcześniej pojawił się napad paniki). Tym sposobem wpadają w błędne koło lęku przed lękiem, który często prowadzi do kolejnych zaburzeń jak np. agorafobia lub depresja.

Jak uniknąć ataków paniki i jak sobie z nimi radzić, kiedy już się pojawią?

Lęk paniczny w wielu przypadkach można stosunkowo łatwo i szybko wyleczyć. Podstawą leczenia jest psychoterapia. Praca z napadami paniki jest bardzo konkretna. Polega przede wszystkim na psychoedukacji, czyli zrozumieniu mechanizmów powstawania i eliminowania lęku. Lęk można pokonać dzięki wiedzy. Jeśli zrozumiesz przeciwnika, szybko przejmiesz nad nim kontrolę.

W procesie psychoterapii w pierwszej kolejności przestaniesz bać się samych objawów. Nauczysz się jak skutecznie wyciszać napady paniki, aby stawały się coraz słabsze i coraz rzadsze, jednocześnie usuwając ich prawdziwą przyczynę. To stosunkowo proste techniki, które każdy jest w stanie opanować i skutecznie stosować w tych trudnych chwilach. Spróbuj i sam się przekonaj, że przy odrobinie wiedzy i użyciu łatwych narzędzi, zapanujesz nad lękiem w każdej chwili i każdej porze.

Leki na ataki paniki

Wiele osób decyduje się na przyjmowanie leków w celu uniknięcia kolejnego napadu lęku. Farmakoterapia przynosi szybkie efekty, ale ma ona działanie likwidujące objawy a nie przyczyny. Leczenie napadów paniki za pomocą leków jest dobrą decyzją w sytuacji bardzo nasilonego problemu, ale bez równolegle prowadzonej psychoterapii możemy skazać się na bardzo długą lub nawet ciągłą farmakoterapię. W dzisiejszych czasach wiele osób ma tendencję do myślenia kryteriami: muszę się szybko pozbyć problemu a o konsekwencjach pomyślę później. Dlatego rośnie liczba osób przyjmujących coraz więcej coraz silniejszych leków i narzekających na coraz więcej problemów zdrowotnych. Dlatego, zanim zdecydujesz się na leki, sprawdź, czy za pomocą psychoterapii możesz uzyskać lepsze i długotrwałe efekty. W większości przypadków tak będzie.

Podsumowując

W leczeniu zaburzeń lękowych najskuteczniejsze i najtrwalsze efekty przynosi psychoterapia. W nasilonych stadiach objawów dołącza się farmakoterapię. Warto zacząć proces leczenia od wizyty u doświadczonego psychoterapeuty, aby mógł ocenić początkowy etap leczenia, dzięki czemu możliwe będzie monitorowanie postępów pracy. W leczeniu ataków paniki jak i większości zaburzeń lękowych najskuteczniejsza jest psychoterapia poznawczo behawioralna.

Skutecznie leczymy nerwicę oraz zaburzenia związane z lękiem. Pracujemy także online.