Co robić kiedy lęk paraliżuje?

Co robić kiedy lęk paraliżuje?

Zaburzenia lękowe to jedne z powszechniejszych dolegliwości występujących wśród zaburzeń psychicznych. Nadmierny stres, nieprzyjemne doznania somatyczne, częste martwienie się, wycofywanie z kontaktów z innymi ludźmi, to tylko niektóre z jego objawów.

Lęk łączy się z przewidywaniem nadchodzącego z zewnątrz lub wewnątrz niebezpieczeństwa, a myśli które mu towarzyszą zaczynają się od słów: „Co będzie jeśli?…”. To, co jest charakterystyczne w myślach przepełnionych lękiem, to jednoczesna irracjonalność oraz głęboka wiara w ich prawdziwość.

Do zaburzeń lękowych zaliczamy:

zespół lęku uogólnionego (ciągłe zamartwianie się),
napady paniki (nagłe, silne poczucie lęku z towarzyszącymi objawami somatycznymi oraz myślami dotyczącymi utraty kontroli np. „Zaraz zwariuję” lub związanych z obawami o zdrowie i życie np. „To zawał”, „Umrę”),
fobie – lęk przed określonymi rzeczami, zjawiskami (np. lęk przed pająkami, lęk społecznylęk przed wystąpieniami publicznymi),
zaburzenia obsesyjno-kompulsywne – czyli uporczywe, trudne do pozbycia się myśli i/lub przymus niektórych zachowań, czynności.

Lęk odczuwany w ciele przybiera zazwyczaj objawy, które łączą się z :

– dusznościami,
– przyspieszeniem bicia serca,
– nadmierną potliwością,
– poczuciem pustki w głowie,
– uczuciem „mrowienia” w ciele,
– zawrotami głowy.

Lęk łączy się z dwoma ważnymi reakcjami walki albo ucieczki. Walka nasila lęk, ucieczka umacnia wiarę, że niebezpieczeństwo jest na tyle zagrażające, że nie posiadamy zasobów, aby sobie z nim poradzić.

Co najlepiej robić, gdy lęk nas paraliżuje?

Przede wszystkim zrozumieć jego działanie, czyli poznać myśli jakie mu towarzyszą. Warto zadać sobie pytania: Jakie przewidywania łączą się jego pojawieniem? W jakich sytuacjach najczęściej odczuwamy lęk? Czy nasze obawy są realne?

Korzystne jest stosowanie metod relaksacyjnych, które pomogą zmniejszyć napięcie zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Nie bez znaczenia jest również dieta i zdrowy styl życia, na  przykład nadmiar kofeiny i nikotyny może zaostrzać lub wywoływać objawy lęku. Pomocna jest również umiejętność stosowania asertywnych strategii zachowania np. wyrażania emocji, stawiania granic, radzenia sobie z krytyką. W trakcie terapii można lepiej zrozumieć swój lęk, oswoić go i poznać sposoby jego łagodzenia.

Autor: Agnieszka Włodarczyk

 

Skutecznie leczymy nerwicę oraz zaburzenia związane z lękiem. Pracujemy także online.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *