Co robić kiedy myśli męczą

Co robić kiedy myśli męczą? 5 technik, które możesz stosować samodzielnie

Kiedy myśli męczą…

Jednym z objawów u osób zapadających na depresję jest skupienie się na powtarzającej się myśli lub wspomnieniu. Męczące „przeżuwanie” tego, co było w przeszłości może powodować, że mówisz sobie „to niesprawiedliwe”, „nie mogę zrozumieć, dlaczego tak się stało”. Ciągłe wracanie w myślach do negatywnych wydarzeń podyktowane jest potrzebą pewności oraz dążeniem, aby wszystko zrozumieć. Ruminacje wydają się nie mieć końca, a im dłużej pojawiają się myśli, tym większą czujesz niepewność.

Jakie są skutki ciągłego powracania w myślach do negatywnych wydarzeń?

Choć może się wydawać, że analizując dokładnie przeszłość można znaleźć odpowiedzi na dręczące pytania, to warto wiedzieć, że:

  • rozpamiętywanie nie prowadzi do rozwiązania problemów, ponieważ aby zmienić sytuację należy skorzystać z nowych sposobów oraz informacji,
  • ciągłe skupienie na cierpieniu i przeszłości negatywnie wpływa na nastrój oraz wzbudza stres,
  • rozpamiętywanie może stać się nawykiem.

Są techniki, które możesz stosować samodzielnie, aby zatrzymać natłok uporczywych myśli:

  1. Przekieruj uwagę na otoczenie – na obrazy, dźwięki, zapachy, które cię otaczają. Skup się na tym co tu i teraz. Postaraj się opisać to co widzisz, czujesz oraz słyszysz.
  2. Ustal limit czasu rozmyślania. Możesz sobie powiedzieć „daję sobie dziś po południu o godzinie 16:00 dwadzieścia minut na rozmyślania”. Postaraj się, aby pojawiające się w innym czasie nieprzyjemne myśli przesunąć dopiero na tą porę.
  3. Zaakaceptuj pojawiającą się negatywną myśl, ale nie koncentruj się na niej, nie podążaj za nią. Pozwól, aby przepływała przez twoją głowę, skup uwagę na własnym oddechu.
  4. Postaraj zająć się inną angażującą aktywnością, najlepiej taką, która wymaga koncentracji.
  5. Nie rób kilku rzeczy na raz. Kiedy wykonujesz daną czynność, skupiaj się tylko na niej. Badania dowodzą, że osoby, które nadwyrężają swój system poznawczy częściej cierpią na uporczywe negatywne myśli.

Autor: Agnieszka Włodarczyk

 

Skutecznie pomagamy osobom cierpiącym z powodu depresji, także online.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *