Jesteś drażliwy i często wybuchasz? Dowiedz się, dlaczego tak się dzieje.

Jesteś drażliwy i często wybuchasz? Dowiedz się, dlaczego tak się dzieje.

“Jestem drażliwy i często wybucham” – czy to stwierdzenie dotyczy także Ciebie?

Kto z nas nie miał takiego okresu w swoim życiu, kiedy czuł się bardziej nerwowy i drażliwy niż zwykle? Chyba nie ma takich osób. Przyczyn takiego stanu może być wiele. Zaś nadmierna drażliwość, a co za tym może iść – wybuchowość, mają negatywy wpływ na każdą strefę naszego codziennego funkcjonowania!

Czym właściwie jest ta drażliwość?

Najprościej rzecz ujmując jest ona naszą nieuzasadnioną, negatywną reakcją na sytuację. Stan, kiedy jesteśmy rozdrażnieni, wpływa źle na nasze otoczenie – relacje z bliskimi, w pracy, w domu, ale też przede wszystkim na nas samych! Powoduje, że odczuwamy dużo negatywnych emocji takich jak złość.

A złość to emocja trudna. Jest uczuciem, które każe nam bronić się przed krzywdą. Sama w sobie nie jest, ani zła, ani dobra. Jest to nasza wrodzona reakcja na frustrację w związku z jakimś wydarzeniem. Złość może mieć charakter obronny i konstruktywny, ale bywa również destrukcyjna. I właśnie wtedy, kiedy przez długi czas przybiera ona taką postać, staje się problematyczna. Dlatego ważnym punktem startowym jest zastanowienie się nad tym, co wywołuje naszą złość.

Jak powstrzymać wybuch gniewu?

Kiedy już jesteśmy świadomi tego, co wywołuje naszą złość, to możemy próbować pohamować nasz wybuch gniewu w momencie, gdy coś idzie nie po naszej myśli. Od czego zatem zacząć?

  • Przede wszystkim zastanów się co jest przyczyną twojej złości. Jesteś zły na kogoś? Na żonę? Na dzieci? Na szefa? Pomyśl, czy odreagowanie na najbliższej osobie obok ciebie Ci pomoże.
  • Daj sobie chwilę na ochłonięcie. Postaraj się nie reagować od razu. Zastanów się co stanie się jak wybuchniesz. Jaki efekt to przyniesie? Jakie konsekwencje?
  • Kiedy czujesz, że już “kipisz” ze złości nie staraj się tego ukrywać. Zapytany “Czy jesteś zły?”, przytaknij. Daj innym znać co się z tobą właśnie dzieje. To może pomóc ci trochę się uspokoić i po prostu powiedzieć co cię tak zdenerwowało.
  • Naucz się korzystać z technik relaksacyjnych. Wiele z nich jest łatwo dostępnych w internecie (np. trening relaksacji Jacobsona, trening autogenny Schultza) i jeżeli zaczniesz regularnie je stosować, w chwili dużego napięcia i złości z łatwością będziesz potrafił przywołać stan większego odprężenia.
  • Pamiętaj o tym, żeby nie zostawać ze swoją złością samemu, nawet jeśli udało ci się opanować jej wybuch. Kumulowanie jej przyniesie odwrotny skutek od zamierzonego! Pomyśl co pomogłoby ci rozładować napięcie. Długi spacer? Jogging? Dobra komedia? Rozmowa z przyjacielem?

Pamiętaj o tym, że możesz nauczyć się kontrolować swoją złość!

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *