Nieumiejętne słuchanie = duży problem w komunikacji
Każdy z nas z pewnością miał w swoim życiu niejedną sytuację, kiedy mimo szczerych chęci, nie potrafił się porozumieć z jakąś bliską nam osobą. Powodów ku temu może być oczywiście wiele. Jednak umiejętność efektywnego komunikowania się jest jedną z kluczowych kwestii, które mają wpływ na to, jak dogadujemy się z innymi. A efektywna komunikacja zaczyna się od tego, czy potrafimy słuchać naszego partnera, męża, czy dziecka. Jakie błędy popełniamy najczęściej?
Nie słuchamy, kiedy stosujemy:
- Filtrowanie – słuchamy jedynie wybiórczo co ktoś do nas mówi. Wyłapujemy tylko część interesujących nas informacji. „Odpływamy” kiedy odechciewa nam się skupiać na temacie rozmowy.
- Porównywanie – oceniamy, czy porównujemy samych siebie do osoby, z którą rozmawiamy.
- Skojarzenia – kiedy najzwyczajniej w świecie jesteśmy znudzeni tym co ktoś do nas mówi, coś wywołuje nasze skojarzenia i „odpływamy” w swój świat.
- Przygotowywanie odpowiedzi – zamiast słuchać zaczynamy się zastanawiać co odpowiemy. Przygotowujemy się na swoją wypowiedź i na tym skupiamy swoją uwagę, ignorując rozmówcę.
- Domyślanie się – wydaje nam się, że wiemy co myśli i czuje nasz rozmówca, próbujemy odgadywać zamiast słuchać.
- Osądzanie – dokonujemy osądu na naszym rozmówcy, subiektywnie oceniamy zamiast wysłuchać do końca co on ma do powiedzenia.
- Utożsamianie się – cokolwiek rozmówca nie powie, myślami wędrujemy do swoich doświadczeń, swojego życia i nie słyszymy do końca tego, co ktoś chce nam przekazać. Ważne jest to co my zrobiliśmy, co my czuliśmy w podobnej sytuacji.
- Udzielanie rad – słuchamy jedynie początku tego co ktoś chce nam powiedzieć, a w głowie szykujemy już gotowe rozwiązania i rady, którymi chcemy obdarować swojego rozmówcę.
- Gaszenie – jesteśmy sarkastyczni, wygłaszamy zgryźliwe uwagi i komentarze odnośnie tego co usłyszeliśmy.
- Dyskontowanie – podchodzimy w lekceważący sposób do tego co słyszymy. Ktoś mówi nam komplement, a my zaczynamy go umniejszać, wyliczając po kolei to, co jest w nas negatywne („co z tego, że ładnie dziś wyglądam jak i tak jestem gruba i nieatrakcyjna”).
- Przekonanie o swojej racji – szczególnie kiedy jesteśmy krytykowani: podnosimy głos, denerwujemy się, atakujemy. Wszystko po to, aby obronić siebie i swój punkt widzenia.
- Zmiana toru – kiedy rozmowa jest trudna, albo nieciekawa zmienimy szybko temat rozmowy, przeskakujemy na zupełnie inny, byle tylko już o tym dłużej nie mówić i nie słuchać.
- Zjednywanie – przytakujemy swojemu rozmówcy, starając się nie zgubić głównego wątku,. Jednak zupełnie nas to nie interesuje i dlatego nie angażujemy się w tą rozmowę.
Czy zdarza ci się zachowywać w podobny sposób? Warto zastanowić się nad sposobem w jaki komunikujesz się z bliskimi, czy potrafisz ich uważnie słuchać. Podstawą efektywnego słuchania, a co za tym idzie efektywnej komunikacji jest chęć zrozumienia tego, co czuje nasz rozmówca – jego sytuacji, potrzeb i emocji.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!