Czy potrafisz słuchać innych osób?

Nieumiejętne słuchanie = duży problem w komunikacji

Każdy z nas z pewnością miał w swoim życiu niejedną sytuację, kiedy mimo szczerych chęci, nie potrafił się porozumieć z jakąś bliską nam osobą. Powodów ku temu może być oczywiście wiele. Jednak umiejętność efektywnego komunikowania się jest jedną z kluczowych kwestii, które mają wpływ na to, jak dogadujemy się z innymi. A efektywna komunikacja zaczyna się od tego, czy potrafimy słuchać naszego partnera, męża, czy dziecka. Jakie błędy popełniamy najczęściej?

Nie słuchamy, kiedy stosujemy:

  1. Filtrowanie – słuchamy jedynie wybiórczo co ktoś do nas mówi. Wyłapujemy tylko część interesujących nas informacji. „Odpływamy” kiedy odechciewa nam się skupiać na temacie rozmowy.
  2. Porównywanie – oceniamy, czy porównujemy samych siebie do osoby, z którą rozmawiamy.
  3. Skojarzenia – kiedy najzwyczajniej w świecie jesteśmy znudzeni tym co ktoś do nas mówi, coś wywołuje nasze skojarzenia i „odpływamy” w swój świat.
  4. Przygotowywanie odpowiedzi – zamiast słuchać zaczynamy się zastanawiać co odpowiemy. Przygotowujemy się na swoją wypowiedź i na tym skupiamy swoją uwagę, ignorując rozmówcę.
  5. Domyślanie się – wydaje nam się, że wiemy co myśli i czuje nasz rozmówca, próbujemy odgadywać zamiast słuchać.
  6. Osądzanie – dokonujemy osądu na naszym rozmówcy,  subiektywnie oceniamy zamiast wysłuchać do końca co on ma do powiedzenia.
  7. Utożsamianie się – cokolwiek rozmówca nie powie, myślami wędrujemy do swoich doświadczeń, swojego życia i nie słyszymy do końca tego, co ktoś chce nam przekazać. Ważne jest to co my zrobiliśmy, co my czuliśmy w podobnej sytuacji.
  8. Udzielanie rad – słuchamy jedynie początku tego co ktoś chce nam powiedzieć, a w głowie szykujemy już gotowe rozwiązania i rady, którymi chcemy obdarować swojego rozmówcę.
  9. Gaszenie – jesteśmy sarkastyczni, wygłaszamy zgryźliwe uwagi i komentarze odnośnie tego co usłyszeliśmy.
  10. Dyskontowanie – podchodzimy w lekceważący sposób do tego co słyszymy. Ktoś mówi nam komplement, a my zaczynamy go umniejszać, wyliczając po kolei to, co jest w nas negatywne („co z tego, że ładnie dziś wyglądam jak i tak jestem gruba i nieatrakcyjna”).
  11. Przekonanie o swojej racji – szczególnie kiedy jesteśmy krytykowani: podnosimy głos, denerwujemy się, atakujemy. Wszystko po to, aby obronić siebie i swój punkt widzenia.
  12. Zmiana toru – kiedy rozmowa jest trudna, albo nieciekawa zmienimy szybko temat rozmowy, przeskakujemy na zupełnie inny, byle tylko już o tym dłużej nie mówić i nie słuchać.
  13. Zjednywanie – przytakujemy swojemu rozmówcy, starając się nie zgubić głównego wątku,. Jednak zupełnie nas to nie interesuje i dlatego nie angażujemy się w tą rozmowę.

Czy zdarza ci się zachowywać w podobny sposób? Warto zastanowić się nad sposobem w jaki komunikujesz się z bliskimi, czy potrafisz ich uważnie słuchać.  Podstawą efektywnego słuchania, a co za tym idzie efektywnej komunikacji jest chęć zrozumienia tego, co czuje nasz rozmówca – jego sytuacji, potrzeb i emocji.

 

 

Oceń ten artukuł
Logo Sensity.pl

Sensity.pl to poradnia psychologiczna, której misją jest pomoc rodzinom w pokonywaniu kryzysów, ze szczególnym uwzględnieniem pracy z parami i małżeństwami, które znajdują się w sytuacji około rozwodowej. Sensity.pl nie mediuje rozwodów, zawsze walczymy o uratowanie związku i rodziny.

2 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *