Toksyczne zachowania w związku - jak się ich pozbyć?

Toksyczne zachowania w związku – jak się ich pozbyć?

W relacjach z partnerem, zachowuje się i reaguje jak moi rodzice. Są to zachowania toksyczne (krzyki, wyzwiska, poniżanie). Nienawidzę tego i nie wiem, jak sobie z tym poradzić.

Odpowiedź psychologa

Pani Agnieszko,

to z czym się Pani mierzy to duży problem. Napisała Pani, że tego nienawidzi, zakładam więc, że rodzi to duży ból zarówno dla Pani, jak i dla Pani partnera. Napisała Pani z prośbą o pomoc, a to znaczy, że chce Pani to zmienić.

Rodzi się dużo pytań. Kiedy pojawiają się wspomniane „zachowania toksyczne”? Jak często? W jakich sytuacjach? Czy są one w odpowiedzi na zachowania partnera? Czy partner stosuje wobec Pani przemoc? A może pojawiają się wskutek Pani złości lub innych emocji o dużym natężeniu? Należałoby się temu przyjrzeć i wychwycić zależności.

Wspomniała Pani, że w podobny sposób reagowali Pani rodzice. Rozumiem, że takiego sposobu komunikacji nauczyła się Pani w swoim rodzinnym domu. Gniew i złość mogą być przekazywane z pokolenia na pokolenie. Konflikty w związku partnerskim mogą wyzwalać przemoc u osób, które widziały, że ich rodzice rozwiązywali problemy za pomocą siły i poniżania.

Jak radzić sobie ze złością?

Można radzić sobie ze złością! W jaki sposób się tego nauczyć? Na początku ważne jest, aby rozpoznawać wczesne oznaki napięcia i stresu, zanim przerodzą się w wybuch złości. Jeżeli wcześnie się to wychwyci, wówczas można stosować techniki redukcji stresu, np. głębokie oddychanie, otwarcie okna i zaczerpnięcie świeżego powietrza, itp. Gdy złość rośnie, warto ocenić poziom złości. Bardzo ważna jest nauka rozpoznawania myśli – zapalników, które owy wybuch wywołują. Kolejnym krokiem jest nauka technik rozwiązywania konfliktów, które skrócą przebieg dotychczasowych cykli złości. Warto stworzyć plan kontroli nad własną złością, który pozwoli zmienić relację z partnerem.

Sama teoria nie wystarczy. Trzeba ćwiczyć nowe umiejętności: nowy sposób rozmowy, nowe metody odpowiadania na zachowanie partnera, techniki redukowania stresu. Warto pamiętać, że jest to proces, a więc zmiany nie zajdą z dnia na dzień. Ale bardzo ważne jest, aby konsekwentnie przestrzegać planu działania. Dodatkowym wsparciem dla Pani może być konsultacja z psychologiem, który pomoże Pani zrozumieć skąd biorą się te negatywne emocje i nauczy, jak sobie z nimi radzić.

Uczymy jak radzić sobie z niekontrolowanymi emocjami. Pracujemy także online.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *