Mindfulness w pracy z zaburzeniami odżywiania Sensity.pl

Zastosowanie mindfulness w pracy z zaburzeniami odżywiania

Ponad miliard ludzi na świecie cierpi na nadwagę

Otyłość staje się już problemem nie tylko o pojedynczych osób, ale całych społeczeństw. Naukowcy biją na alarm głosząc epidemię otyłości. „Zwykłe diety” i konwencjonalne podejście do problemu nie są wstanie jej powstrzymać. Coraz więcej osób zgłaszających się do psychologów, terapeutów niepokoi się swoją wagą. Często mają za sobą niezliczone ilości diet, potrafią bezbłędnie przeliczać kalorie, znają najmodniejsze trendy dietetyczne (od jedzenia wyłącznie białka po dietę w ogóle je wykluczającą). Bywają momenty, że chudną, ale po kilku miesiącach znów nabierają kilogramów. I tak w kółko…

Jedzenie – nauczmy się jak to robić

Większość nauk o odżywianiu kładzie szczególny nacisk na ilość kalorii w produktach, zawartość tłuszczów, białek, węglowodanów… Oczywiście to ważne, abyśmy wiedzieli co należy jeść, ale to nam nie wystarczy. Równie ważne jest nauczenie się jak to robić. Praktyka mindfulness głosi:

„Zacznij nie od tego co masz na talerzu, ale od tego, co już masz w sobie – od przytomnego i świadomego przeżywania każdej chwili życia – od uważności”.

Należy zwracać większą uwagę na to, w jaki sposób karmimy swoje ciało. Szczególnie w dzisiejszym świecie, w którym otaczają nas tysiące rozpraszających bodźców oraz permanentny brak czasu. Często jemy nawykowo, odruchowo, nieuważnie, sięgamy po przekąski nie zdając sobie nawet sprawy, że przyjmujemy pożywienie, nie czujemy jego smaku, wrzucamy je w nasze ciała jak w worek. Takie nieuważne jedzenie sprzyja przybieraniu na wadze i otyłości.

Umiejętność właściwego jedzenia to klucz do zdrowia

…i wewnętrznego spokoju, a tym samym droga do szczęśliwszego życia. Wszyscy wiemy, że aby zrzucić zbędne kilogramy należy mniej jeść, a więcej się ruszać. To prosta recepta, a mimo to nie zawsze się udaje. Niby pełni motywacji rozpoczynamy odchudzanie, ale gdy z różnych powodów „zboczymy z wyznaczonej ścieżki” zaczynamy robić sobie wyrzuty sumienia, zaczynamy analizować: co zjedliśmy? dlaczego było tego za dużo? dlaczego nie zrobiliśmy ustalonego treningu?

Zamartwiamy się naszym wyglądem i tym, co będzie dalej, a wtedy tracimy z oczu to, co najważniejsze – chwilę obecną. A przecież to jedyna chwila, w której możemy dokonać realnych zmian, daje nam nową szansę, by dokonać zmiany na lepsze.

Jak praktykować uważność na co dzień?

Oparciem dla świadomego jedzenia jest ogólna uważność na co dzień. Praktyka mindfulness zwraca szczególną uwagę na świadome oddychanie. Buduje ono dobrostan ciała i umysłu oraz wzmacnia świadomość naszego związku z otaczającym światem. Uważne oddychanie podtrzymuje życie zarówno fizyczne, jak i duchowe:

Spróbuj usiąść wygodnie, niech Twoje stopy mocno dotykają podłogi, wyprostuj plecy. Skoncentruj swoją uwagę na wdechu i wydechu. Pomyśl sobie: „Robiąc wdech, wiem, że robię wdech. Robiąc wydech, wiem, że robię wydech”. To proste ćwiczenie, ale wymaga skupienia całej swojej uwagi tylko na oddechu, na niczym więcej.

Nauczmy się akceptować swoje ciało

Osoby borykające się z zaburzeniami odżywiania często nie akceptują własnej fizyczności, mają bardzo negatywny stosunek do swojego ciała. Dlatego szczególnie ważna jest pomoc w nawiązaniu z nim kontaktu. Jednym z ćwiczeń, które często okazuje się  przydatne, chociaż niekoniecznie łatwe, jest technika skanowania ciała:

Połóż się na podłodze, zadbaj o to, żeby nie krzyżować swoich kończyn ani palców. Ręce niech swobodnie spoczywają wzdłuż tułowia z dłońmi skierowanymi spodem do góry. Rozluźnij się, zamknij oczy, skoncentruj  uwagę po kolei na każdej części ciała oraz odczuciach, jakich w związku z nimi doświadczasz – bez osądzania, bez eliminowania tych odczuć. Jeżeli cokolwiek odciąga Twoją uwagę, zauważ to, że utraciłeś uważność, zaakceptuj ten fakt i łagodnie powróć do obserwowania swojego ciała. Jeżeli pojawiają się jakieś myśli, obrazy, emocje – zaobserwuj je z otwartością, bez oceniania, pozwól im istnieć i dalej z uważnością skanuj swoje ciało.

Technika pozwala „oswoić się ze sobą”, powoli zacząć akceptować nasze doznania płynące z ciała. Celem takich ćwiczeń jest utrwalenie w naszej świadomości pozytywnych przekonań dotyczących własnej osoby oraz naszych możliwości, które mogą stać się źródłem siły oraz satysfakcji. Regularna praktyka pozwala na wyrobienie się nawyku uważności.

Świadome odżywianie – 7 praktyk uważności

Jedzenie dostarcza składników odżywczych oraz energii niezbędnej dla naszego ciała. Uważne odżywianie pomaga w byciu świadomym współzależności w świecie oraz przyczynia się do utrzymania zdrowej, satysfakcjonującej wagi.

Oto przykłady siedmiu praktyk uważności, których opanowanie pomaga w świadomym jedzeniu:

  1. Uczcij to, co jesz – wyraź wdzięczność za posiłek
  2. Angażuj wszystkie zmysły
  3. Nakładaj małe porcje
  4. Delektuj się małymi kęsami i gryź dokładnie
  5. Jedz powoli
  6. Nie opuszczaj żadnego posiłku
  7. Niech podstawę Twojej diety stanowią produkty roślinne – „dla Twojego własnego zdrowia i dla dobra planety”

O zjawisku mindfulness możesz dowiedzieć się więcej czytając artykuł Zjawisko mindfulness i jego zastosowanie w psychoterapii.

Autor: Lidia Kowalska- Surowy

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *