Stres – kiedy staje się niebezpieczny?

Stres – kiedy staje się niebezpieczny?

Czym jest stres?

Każdy z nas mógłby wymienić niezliczoną ilość sytuacji, w których odczuwał stres i jest to zupełnie naturalne. Warto więc zacząć od zastanowienia się, czym właściwie jest ten stres?

Po pierwsze trzeba zaznaczyć,  że stres jest naturalną reakcją adaptacyjną naszego organizmu. Wynika z różnicy pomiędzy wymogami sytuacji, a naszymi możliwościami. Przyczyną wystąpienia stresu u człowieka są bodźce, które zmieniają stopień gotowości do działania – określamy je mianem stresorów. Ich zadaniem jest mobilizacja do podjęcia zachowań zaradczych, które pomagają nam pokonać te trudności.

Czy z tego wynika, że stres jest tylko i wyłącznie czymś negatywnym?

Nie. Reakcja stresowa pozwala nam na szybszą reakcję w sytuacjach zagrożenia. A jeżeli poziom stresu jest umiarkowany to podnosi on poziom naszej motywacji.

Kiedy zatem stres przestaje być naszym sprzymierzeńcem?

  • kiedy występuje przez długi czas – jest to długotrwała sytuacja,
  • kiedy jego poziom jest bardzo wysoki,
  • kiedy pogarsza naszą wydajność,
  • kiedy trudność, którą napotykamy jest dla nas niemożliwa do pokonania,
  • kiedy jest tylko i wyłącznie czymś nieprzyjemnym,
  • kiedy powoduje występowanie problemów związanych z naszą psychiką i zdrowiem.

Jak reagujemy na sytuacje stresowe?

Bardzo ważne z naszego punktu widzenia jest to jak reagujesz na stres i jak się z tym czujesz. Warto zastanowić się nad tym i podjąć działania, jeżeli zauważysz u siebie następujące objawy:

  • w sferze fizjologicznej: wzmożone pocenie się, przyśpieszenie bicia serca, częste napięcie mięśni, suchość w ustach i gardle, częste oddawanie moczu, ból pleców i innych części ciała, zaburzenia menstruacji, niestrawność, częste bóle głowy, częste przeziębienia, bezsenność,
  • w sferze myślenia: luki w pamięci, zapominanie,  trudności z koncentracją, ogólny brak zainteresowań,
  • w sferze emocji: lęk, rozdrażnienie, ciągle utrzymujący się kiepski nastrój, zamykanie się w sobie, duża nerwowość, złość,
  • w sferze zachowań: trudności z mówieniem, impulsywność, drażliwość, drżenie, pojawienie się nowych nerwowych zachowań, intensywne palenie papierosów, picie dużych ilości alkoholu, zmiany w odżywianiu.

Jak sobie radzić ze stresem? Co możemy zrobić, żeby pomóc sobie lepiej radzić ze stresem?

  1. Sporządź listę rzeczy, które Cię denerwują lub wywołują u Ciebie niepokój i w miarę możliwości staraj się je omijać oraz eliminować.
  2. Jeżeli nie możesz pozbyć się stresora, podejmij próbę zmiany swojego nastawienia do niego.
  3. Jeżeli i tego nie można zrobić – spróbuj go zaakceptować.
  4. Unikaj niepotrzebnych strat energii, które często powodują u Ciebie frustrację i złość.
  5. Przed każdą sytuacją, która wydaje Ci się być stresująca zadaj sobie pytania: czy JA, czy TERAZ, czy MUSZĘ to robić?
  6. Sporządź  swoją osobistą listę sposobów na odstresowanie. Może to będzie spotkanie z kimś zaufanym, od kogo otrzymasz wsparcie? Czas spędzony z partnerem, zabawa z dziećmi? Długie spacery, czy oglądanie filmów?
  7. Naucz się relaksować (np. za pomocą ogólnodostępnych w internecie filmików z technikami relaksacji m.in. Trening relaksacji Schultza, Trening Relaksacji Jacobsona).

Każdy z nas radzi sobie ze stresem na swój sposób i trochę inaczej go przeżywa. Jeżeli czujesz jednak, że Twoja sytuacja życiowa Cię przerasta i nie potrafisz już poradzić sobie ze stresem, którego doświadczasz, warto pomyśleć o udaniu się do psychoterapeuty, który pomoże Ci zrozumieć źródło Twoich problemów oraz pokonać doświadczane przez Ciebie trudności.

 

 

Skutecznie leczymy nerwicę oraz zaburzenia związane ze stresem. Pracujemy także online.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *