Stres - jak wpływa na organizm człowieka?

Stres – jak wpływa na organizm człowieka?

Co łączy ból pleców, zaciśniętą szczękę i zmarszczki na czole?

Coraz częściej w naszej poradni pojawiają się osoby, które od dłuższego czasu cierpią z powodu problemów zdrowotnych, które mimo podjętego leczenia nawracają. Jedną z częściej pojawiających się dolegliwości jest ból pleców, któremu towarzyszy sztywność karku, a niekiedy nawet migreny.

Jeśli coraz częściej “wysiada nam kręgosłup”, zauważamy u siebie nadmiernie napięte mięśnie, zaciskamy szczękę, marszczymy brwi i kurczymy palce u nóg to są to sygnały, że nasze ciało doświadcza przewlekłego stresu.

Dlaczego stres może przyczynić się do bólu pleców?

W reakcji na zagrożenie w organizmie automatycznie uruchamia się alarm, reakcja “walcz lub uciekaj”. To powoduje szereg zmian biochemicznych, które mają nas przygotować do pokonania trudności. Układ nerwowy wysyła impuls do mięśni i narządów, aby przygotować ciało na szybką reakcję. Mięśnie się napinają, rośnie tętno, oddech przyśpiesza, zwiększa się poziom cukru we krwi. W idealnych warunkach, pokonujemy trudności, napięcie opada, a my wracamy do stanu równowagi i odprężenia. Często jednak stres towarzyszy nam przez długi czas, a mięśnie pozostają napięte. Długotrwały nacisk spiętych mięśni na kręgosłup może z czasem uszkodzić krążki międzykręgowe i otaczającą je tkankę. Taka sytuacja jest dla nas niebezpieczna, więc mózg wysyła sygnał bólowy, by uchronić przed uszkodzeniem ciała. Niestety, zdarza się nam ignorować pierwsze sygnały, uśmierzając ból lekami. Nie słuchając naszego ciała robimy sobie krzywdę. Jeśli dojdzie do uszkodzeń kręgosłupa jest nam potrzebna fachowa pomoc medyczna. Natomiast jeśli naszym problemem są  mięśnie napięte z nadmiaru stresu, to sami możemy sobie pomóc, biorąc większą odpowiedzialność za własne zdrowie.

Proponuję zacząć obserwować swój organizm pod kątem napięć. Choć raz dziennie zadać sobie pytanie: Co się dzieje z moim ciałem?

Gdy poczujemy nadmierne napięcie, zastanówmy się co nam może pomóc w jego rozładowaniu. Niestety, klasyczne siedzenie na kanapie nas nie zregeneruje, a nawet zamiast odprężyć przyniesie zmęczenie implozyjne, wynikające z nagromadzenia energii zmobilizowanej podczas stresu. Najskuteczniej w odreagowaniu pomoże nam ruch, gdyż podczas aktywności fizycznej oczyszczamy organizm z nagromadzonych hormonów stresu i spalamy nadmiar krążącego w krwiobiegu cukru.

Żyjąc w ciągłym biegu uczymy się lekceważyć sygnały, które wysyła nam  nasze ciało i tolerować różne dolegliwości, wliczając je w tak zwane koszty współczesnego życia. Dlatego zrozumienie tego, co mówi nam nasze ciało dla wielu osób jest bardzo trudne. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy doświadczonego psychoterapeuty, który zaproponuje odpowiednie metody pracy z ciałem.

Stres – jak wpływa na organizm człowieka?
Oceń ten artykuł

Zuzanna Jędrzejczyk

Zuzanna Jędrzejczyk, psycholog, psychoterapeuta Specjalizuje się w walce ze stresem, zaburzeniami psychosomatycznymi oraz w problemach w relacjach. Czytaj więcej...
0 komentarzy

Zostaw komentarz

Chcesz dołączyć do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *