Stres - czym jest i co wpływa na jego poziom?

Jak się pozbyć kompleksów: jak stworzyć swój plan działania?

Gdy zbudowaliśmy motywację, która jest niezbędna do zaangażowania się w pracę nad sobą, to zmierzamy małymi kroczkami do celu, czyli do zbudowania adekwatnej samooceny. Aby tego dokonać potrzebny nam będzie odpowiedni plan działania, pracy nad sobą – nad kompleksami.

Krok pierwszy to dokładne sprecyzowanie naszego celu, czyli określenie co i kiedy chcemy osiągnąć. Im bardziej szczegółowo go nazwiemy, tym łatwiej będzie nam go zrealizować. Chcąc polepszyć samoocenę naszym celem będą konkretne zachowania oraz ich efekty, które są mierzalne. Na przykład: jeśli uważam, że jestem za gruba, to moim celem może być to, że schudnę 5 kg w czasie 5 miesięcy. Ważne, aby cele były dla nas realistyczne. Czasem warto zacząć od mniejszych rzeczy, aby się nie zniechęcać!

Kiedy posiadamy dobrze sprecyzowany cel, to tworzymy odpowiedni plan działania

Cel: schudnę 5 kg. w czasie 5 miesięcy

1. Jak to zrobić? Od czego zacząć?

Jak schudnąć 5 kg. w czasie 5 miesięcy?

Po pierwsze wybieramy konkretne daty. Decydujemy od kiedy zaczynamy i do kiedy nasz cel będzie zrealizowany, np. 20.12.2015 start – 20.05.2016 koniec. Im szybciej zaczniemy tym lepiej! Nie ma potrzeby czekać do poniedziałku.

Następnie warto się zastanowić w jaki sposób zrealizujemy cel np. umówić wizytę u dietetyka, zapisać się na siłownię dwa razy w tygodniu. I podobnie ustalić konkretny dzień kiedy to zrobimy. Trzeba wziąć pod uwagę trudności, które mogą się pojawić po drodze np. brak czasu. To ważne, aby je przewidzieć już na samym początku i nie porywać się na treningi np. 4 razy w tygodniu, jeśli wiemy, że będzie nam trudno się ze wszystkim wyrobić.

Istotna jest systematyczność. Gdy wybierzemy miejsce ćwiczeń, zdecydujemy się na dietę itp., zanotujmy to w kalendarzu, aby zapamiętać. Co tydzień możemy sprawiać sobie małe nagrody, aby mieć jeszcze większą motywację do osiągnięcia do celu.

Dobrze jest powiedzieć komuś bliskiemu jaki mamy cel, aby czuć wsparcie w trudnych chwilach i nie poddawać się.

2. Po czym poznamy zmiany oraz realizację celu?

Tak jak wspomniałam na początku cel musi być mierzalny, abyśmy mogli sprawdzić jakie są efekty realizacji planu działania. W naszym przykładzie powinniśmy zważyć się na początku oraz zmierzyć się w biodrach, pasie, udach i oczywiście to zapisać.

Tę samą czynność powtarzamy raz w miesiącu, dzięki czemu widzimy postępy. W przypadku odchudzania, warto porozmawiać ze specjalistą o tym, jakich efektów można się spodziewać w jakim czasie i od tego uzależnić dokładny cel pracy.

3. Co zyskamy dzięki temu, że zrealizujemy cel?

Jest to bardzo ważny punkt. Wyobraźmy sobie jak zmieni się nasze życie dzięki realizacji naszego celu, co zyskamy i jak to wpłynie na naszą samoocenę oraz postrzeganie przez nas samych.

A więc do dzieła! Nie czekaj do poniedziałku!

 

Skutecznie pomagamy w walce z niskim poczuciem własnej wartości. Pracujemy także online.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *