dlaczego warto lepiej poznać siebie

Jak się pozbyć kompleksów: dlaczego warto lepiej poznać siebie?

Dlaczego warto lepiej poznać siebie?

Jeśli naprawdę chcemy pozbyć się kompleksu, to musimy skupić się na jego przyczynach, dlatego tak ważne jest poznanie siebie. Na początku warto się zastanowić, kiedy pojawił się nasz problem.

1. Zidentyfikujmy problem – skąd się bierze, skąd się wziął?

Jeśli na przykład nasz problem polega na tym, że mamy poczucie, że jesteśmy gorsi od innych, to warto się zastanowić od kiedy tak o sobie myślimy. Co się takiego wydarzyło w naszym życiu, że zaczęliśmy uważać siebie za gorszych?

Jeśli uda się nam zlokalizować przyczyny problemu, to powinniśmy skupić się nad emocjami, które wtedy nam towarzyszyły i które występują dzisiaj. Połączmy przeżywane emocje z ich źródłem oraz przyczyną ich występowania np. smutek, cierpienie, towarzyszące postrzeganiu siebie, innych, świata. Warto zastanowić się, czy przeżywane przez nas emocje nie są związane z przeszłymi wydarzeniami oraz czy ich nie przenosimy do teraźniejszości? Następnie odpowiedzmy na pytanie, czy nasza reakcja jest adekwatna, czy może istnieje alternatywny sposób na postrzeganie tych elementów?

2. Pracujmy nad elementem, który nam przeszkadza w życiu

Ważne jest, aby zrozumieć jego znaczenie dla nas, czyli odpowiedzieć sobie na pytanie co naprawdę oznacza dla nas dany kompleks. Dlaczego w ogóle uważamy daną rzecz za kompleks? Na przykład: Co konkretnie oznacza dla nas stwierdzenie, że „jesteśmy gorsi”?

Dla każdej osoby może to mieć inne znaczenie, więc warto je rozszyfrować oraz skupić się na konkretnych informacjach. Spróbujmy także zaakceptować swoje słabe strony. Można przekształć je w atut albo jeśli to możliwe spróbować je zmienić. Na przykład: jeśli problem dotyczy niewystarczającej znajomości języka obcego, to zacznijmy się go uczyć.

3. Poznajmy swoje potrzeby

Do wzrostu samooceny przyczynia się aktywność w uczeniu się, poznawaniu świata i siebie, czyli dążeniu do większej świadomości siebie – swoich potrzeb, myśli, emocji, wartości. Określenie własnych potrzeb daje nam poczucie kontroli nad własnym życiem, pozwala żyć w zgodzie ze sobą.

Zastanówmy się nad swoimi potrzebami i otwarcie, w sposób asertywny zacznijmy wyrażać swoje zdanie. Nabierzmy dystansu do siebie oraz do tego co mówią inni. Ważna jest konsekwencja w racjonalnym dbaniu o siebie, czyli zaspokajaniu potrzeb z uwzględnieniem granic swoich oraz innych ludzi.

4. Zaakceptujmy siebie, polubmy siebie

A więc: docenienie, polubienie siebie, znalezienie swoich mocnych stron i ich wykorzystywanie w życiu. Odpowiedzmy sobie na pytania: Co ja właściwie o sobie myślę? Jak siebie postrzegam? Jaki jestem? Co w sobie lubię? W jaki sposób siebie traktuję?

Pomogą nam w tym osoby z naszego otoczenia. Zapytajmy bliskie osoby za co nas lubią, co w nas cenią i zastanówmy się za co my lubimy swoich przyjaciół. Następnie postarajmy się ze sobą zaprzyjaźnić, polubić siebie, zaakceptować. Jako swój najlepszy przyjaciel możemy siebie chwalić, być dla siebie mili, uprzejmi. Pamiętajmy, że zawsze możemy na tym przyjacielu polegać (czyli na sobie).

Jak coś się nie powiedzie potraktujmy siebie tak, jakby to zrobił przyjaciel. Czy on zacząłby nam wmawiać, że jesteśmy beznadziejni? Na pewno nie! Więc my też tego nie róbmy. Bycie dla siebie przyjacielem, może okazać się jednym z najsympatyczniejszych eksperymentów w naszym życiu.

5. Poszukajmy wsparcia

Ważne jest wsparcie ludzi dookoła. Znajdźmy drugą osobę, która nas akceptuje. Unikajmy niekorzystnych porównań społecznych. Starajmy się przebywać z ludźmi, którzy dają nam energię do życia, a nie ją zabierają.

Co jest najważniejsze w walce z kompleksami?

Kluczem do sukcesu jest poczucie potrzeby zmiany i jej realizacja w określonym przez siebie kierunku. Należy zaakceptować swoje ograniczenia oraz poznać własne potrzeby, aspiracje i marzenia. Ważne są: świadomość swoich możliwości, samodzielność w podejmowaniu decyzji oraz odpowiedzialność za konsekwencje. Stawiajmy sobie cele na miarę własnych możliwości. Dajmy sobie prawo do pomyłek, błędów oraz odpoczynku.

Nauczmy się akceptować odmienność innych oraz być otwartym na zmiany. Starajmy się doceniać własną niepowtarzalność. Uśmiechajmy się do siebie, zdystansujmy do własnych niepowodzeń. Wsłuchajmy się w swoje uczucia, wyrażajmy je otoczeniu. Zaprzyjaźnijmy się ze sobą i bądźmy dla siebie wsparciem.

 

Skutecznie pomagamy w walce z niskim poczuciem własnej wartości. Pracujemy także online.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *