Komunikacja – jak powinniśmy ze sobą rozmawiać?
Komunikacja – o czym warto pamiętać?
Jest wiele książek, opracowań i wpisów na blogach o tym, jak powinniśmy ze sobą rozmawiać, żeby… lepiej słuchać i być słuchanym, czy też mówić i pozwalać innym mówić. Kiedyś przeczytałam, że trochę wbrew ogólnie znanemu powiedzeniu, że mówienie jest srebrem, a milczenie złotem, to tak naprawdę mówienie jest brązem, milczenie srebrem, a słuchanie złotem. Nie będę się rozwodzić nad powyższym, każdy bowiem może sam zdecydować, co dla niego jest srebrem, a co złotem. Wracając do tematu komunikacji, w skrócie wypunktuję, o czym według mnie warto pamiętać, kiedy ze sobą rozmawiamy.
Kiedy mówisz:
- Mów uważnie z odpowiednim kontaktem wzrokowym, nie zajmuj się tysiącem innych rzeczy na raz w tym samym czasie.
- Pytaj o rzeczy ważne i istotne w sposób nie sugerujący odpowiedzi przy użyciu tzw. pytań otwartych, gdzie odpowiedź nie będzie się ograniczać do “tak” albo “nie”.
- Nie mów zbyt dużo, bo druga strona musi, albo zapewne chce mieć też coś do powiedzenia – to po pierwsze, a po drugie potrzebuje chwili, żeby informacje, które jej serwujesz, przetrawić.
- Naucz się doceniać ciszę i milczenie. One dają czas na głębsze przemyślenia.
- Nie wpadaj w lawinę zadawania pytań. Daj czas na zastanowienie oraz udzielenie odpowiedzi drugiej osobie.
Kiedy słuchasz:
- Słuchaj uważnie z odpowiednim kontaktem wzrokowym, nie zajmuj się tysiącem innych rzeczy w tym samym czasie.
- Nie przerywaj, gdy mówi druga osoba. Trudno wtedy usłyszeć, co ma do powiedzenia nasz rozmówca. Czasami coś może boleć, ale warto to usłyszeć.
- Podsumuj to, co usłyszałeś/aś, kiedy druga osoba już skończy mówić. Zobaczysz, czy dobrze zrozumiałeś/aś.
- Postaraj się zrozumieć, i jeśli rozumiesz daj drugiej osobie informację, że rozumiesz.
Oczywiście zawsze warto trzymać się zasad nadrzędnych takich, jak:
- uznawanie własnych oraz innych, subiektywnych perspektyw na życie, sytuacje, itp., oraz poglądów drugiej osoby,
- mówienie o własnych myślach i emocjach, a nie czytanie w myślach innych osób,
- trzymanie się konkretów,
- trzymanie się pozytywnych i konstruktywnych aspektów problemu,
- szanowanowanie czasu rozmówcy oraz wyczucie czasu,
- nie ubliżanie i nie poniżanie słownie drugiej osoby.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!