Jak ograniczyć stres związany z nadmiarem obowiązków?

Jak ograniczyć stres związany z nadmiarem obowiązków? Przekonaj się, że to proste!

Czy masz poczucie, że Twoja lista zadań jest nieskończona?

Przysłane wiadomości i maile wymagają odpowiedzi, prezentacje poprawek, dokumenty czekają, aby je przeczytać, trzeba także przygotować się do kolejnego spotkania… Wielozadaniowość oraz brak poczucia, że nasza praca na dziś została skończona, to podstawowe, współczesne problemy, które dotykają większość z nas. Myśląc o wszystkich zadaniach, które musimy wykonać, odczuwamy napięcie oraz stres. Zdarza się, że budzimy się w środku nocy i jesteśmy zdenerwowani, gdyż przypomnieliśmy sobie jeszcze o czymś ważnym.

Większa część naszego stresu wcale nie bierze się z tego, że mamy zbyt wiele do zrobienia, ale z konieczności, aby na bieżąco śledzić wszystkie zadania oraz stale pamiętać o obowiązkach. Czujemy się tak przytłoczeni, że w momencie, w którym wypiszemy wszystkie sprawy na liście zaczynamy odczuwać natychmiastową ulgę. Nawet, jeśli nie uda nam się dokończyć wymienionych zadań, to już sama czynność zapisania ich na kartce lub w komputerze, pozwala, aby mózg na chwilę się odprężył.

Jak w prosty sposób ograniczyć poziom stresu związany z nadmiarem obowiązków?

Jeśli chcemy obniżyć poziom stresu, warto znaleźć metodę, która pomoże odciążyć nasz umysł. Najprostszym rozwiązaniem jest prowadzanie notatnika, zakup kalendarza, organizera lub po prostu aplikacji na telefon, w których zapiszemy każde zobowiązanie oraz ustalimy, które musimy potraktować priorytetowo. Gdy już wszystko zanotujemy, czy w formie elektronicznej, czy na papierze, umysł nie będzie musiał być stale skupiony, aby pamiętać o każdym zadaniu, aby tylko o niczym nie zapomnieć…

Czy potrafisz ustalić listę swoich priorytetów?

Gdy czujemy się coraz bardziej przytłoczeni obowiązkami, poświęćmy pięć minut, aby ustalić oraz uporządkować kolejność zadań. Zróbmy listę wszystkich rzeczy, które trzeba zrobić i określmy ich kolejność.

Przejrzyjmy tę listę od góry do dołu. Nie możemy zrobić wszystkiego od razu, ale poczujemy się bezpiecznej, gdy jako priorytety określimy zadania, które są naszym zdaniem pilne i ważne, gdyż one będą generować najwięcej stresu. Pamiętajmy również, aby w grafiku zostawić miejsce na niespodziewane sprawy oraz sytuacje awaryjne, aby nie były dla nas zbyt wielkim utrudnieniem.

Spróbuj skoncentrować się na jednej rzeczy na raz

Skupiajmy się na jednym zadaniu na raz. Mamy tak wiele do zrobienia, że często przeskakujemy między kolejnymi zadaniami, aby odhaczyć kolejną sprawę. W rzeczywistości taka wielozadaniowość tylko zwiększa nasz poziom stresu.

Zastosuj “zasadę dwóch minut”

Często rzeczy pozostają niedokończone, bo nie zaplanowaliśmy, kiedy konkretnie działanie powinno być wykonane. Dlatego warto zachować określony porządek i trzymać się terminów. A jeśli wiemy, że jakieś zadanie zajmie nam mniej niż dwie minuty, po prostu zastosujmy się do  “zasady dwóch minut” – nie odkładajmy go na później, lecz zróbmy od razu.

Pamiętaj, aby w ciągu dnia znaleźć chwilę dla siebie

Planując dzień przeznaczmy również czas na któtkie lub dłuższe aktywności, które pomogą się nam odstresować. Nie sprawdzajmy wtedy poczty, rachunków, nie sprzątajmy mieszkania, itp. Zarezerwujmy ten czas na działania relaksujące np.: spacer, kąpiel, medytację, czytanie, ulubiony film, pracę w ogrodzie. Badania przeprowadzone w Mindlab International, grupie badawczej przy Uniwersytecie Sussex, dowiodły, że zaledwie sześć minut czytania obniża poziom stresu.

Notowanie może na początku wydawać się kłopotliwe, ale gdy się przyzwyczaimy, to przekonamy się, że stanowi duże ułatwienie. Ma wiele zalet:

  • pomaga złagodzić stres związany ze stałą koniecznością pamiętania, co mamy do zrobienia,
  • pomaga złagodzić stres, którym odczuwamy, gdy zapominamy o jakimś zadaniu,
  • pozwala ustalić nasze priotety,
  • pozwala zaplanować chwilę relaksu,
  • samo spojrzenie na plan dnia może zapewnić nam pewność i poczucie kontroli.

O tym, co wywołuje stres i jak z nim walczyć możesz przeczytać w artykule Jak radzić sobie ze stresem?

__

Tekst opracowała Agata Baca

*na podstawie artykułów: Oliver Burkeman, To-do lists can be stress busters – if you can master them, theguardian.com, 21.04.2015,  Betty Burrows, How Stress Works, howstuffworks.com, Lindsay Holmes, 7 Ways To Feel Less Stressed By Revamping Your To-Do List, huffingtonpost.com, 11.17.2014

Skutecznie leczymy nerwicę oraz zaburzenia związane ze stresem. Pracujemy także online.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *