Gniew - jak sobie z nim radzić Sensity.pl

Gniew – jak sobie z nim radzić, w kilku prawie ;-) prostych krokach?

Zdarza Ci się czasem mieć wrażenie ze jeszcze chwila…  jeszcze dwie sekundy i wybuchniesz? Wrażenie, że jesteś niczym granat, który może odbezpieczyć chociażby mały drobiazg lub pierwsza lepsza osoba, która pojawi się w zasięgu Twojego wzroku?

A co jeśli Twoja wewnętrzna bomba w końcu wybucha? Masz wyrzuty sumienia? Czujesz, że Twoje zachowanie było nieadekwatne do sytuacji lub swoją złość skierowałeś w stosunku do osoby, która zupełnie na to nie zasłużyła?

Jeśli tak, to bardzo możliwe, że dotyka Cię problem drażliwości, łatwego wpadania w gniew i nieumiejętności konstruktywnego kontrolowania go. Gniewne zachowanie często powoduje, że jesteś wystawiony na krytykę, bądź, co często bardziej bolesne, sam w myślach się krytykujesz i wieszasz na sobie samym przysłowiowe psy. Co w takim razie zrobić, żeby reagować adekwatnie do sytuacji i nie wybuchać za każdym razem, gdy czujesz ze coś jest nie po Twojej myśli? Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, za to jest wiele sposobów, żeby Ci pomóc.

1. Ważne, aby przede wszystkim odnaleźć CZYNNIKI WYZWALAJĄCE tj. typowe sytuacje, osoby, zwroty, bądź zachowania, w których wpadasz w gniew, irytujesz się i jesteś drażliwy.

2. Kolejnym krokiem jest uświadomienie sobie, jakich OCEN i OSĄDÓW dokonujesz tuż przed każdym wybuchem gniewu i poczuciem irytacji. Na tym etapie niestety zdarza się popełnianie licznych “błędów”, takich jak: Czytanie w myślach czy Nadmierne uogólnianie (o tym możesz przeczytać w innych artykułach na blogu Sensity np. 10 najczęściej popełnianych błędów w komunikacji między małżonkami). We współpracy z terapeutą możesz nauczyć się je zauważać i w dużej mierze wyeliminować.

3. Ostatnim etapem w pracy nad gniewem jest założenie BLOKAD – myśli i przekonań, które będą sprawiały, że emocje nie będą tak negatywnie nacechowane, a reakcje tak przesadzone. Jeśli myśli potrafią tak bardzo rozkręcić Twój gniew, to są one w stanie również zahamować Twoje reakcje oraz sprawić, żeby negatywne emocje i zachowania nie były tak destrukcyjne dla Ciebie i innych osób. Wystarczy je przewartościować, nadać im inne znaczenie.

 Autor: Gabriela Piasecka- Pełka

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *