Depresja dziecięca Sensity.pl

Dlaczego tak dużo jest nieodpowiedzialnych uczniów, którym na niczym nie zależy?

Dlaczego ludzie, szczególnie uczniowie są nieodpowiedzialni, opuszczają zajęcia, spóźniają się, na niczym im nie zależy i nie przejmują się konsekwencjami? A przy tym są bardzo towarzyscy i chętnie udzielają się społecznie. Skąd to się bierze?

Natalia

 

Pani Natalio,

Myślę, że jedną z przyczyn może być stale pogłębiająca się w Polsce przepaść między szkołą, jako instytucją, a życiem pozaszkolnym. Jako dorośli, nauczyciele i rodzice, nie dostrzegamy zwykle, jak to zjawisko szybko się nasila. Szkoła postrzegana jest powszechnie przez młodzież, jako miejsce, gdzie trzeba jako tako wywiązać się z zadań i otrzymać jakie takie oceny, a nie jako miejsce, gdzie się jednak realizuje też swoje zainteresowania, współpracuje z innymi i przeżywa ważne doświadczenia. Stąd lekceważenie obowiązków, spóźnianie się – nieodpowiedzialność.

Tak zwane “prawdziwe życie” toczy się poza szkołą. Sposób funkcjonowania polskiej szkoły to jedna z przyczyn – testomania, uczenie się pod sprawdziany, zbiurokratyzowanie, brak czasu na pracę z uczniem, niskie płace nauczycieli – długo by można wymieniać! Nie bez znaczenia jest też nieatrakcyjność wrażeń i doświadczeń przeżywanych w szkole. Życie pozaszkolne oferuje obecnie o wiele więcej atrakcyjnych możliwości niż dawniej. Internet zaś zapewnia dostęp do wiedzy na rzeczywiście interesujące uczniów tematy.

W ramach szkoły zaś atrakcyjne są nadal właściwie tylko te działania, które wiążą się z własną aktywnością i życiem towarzyskim. Szkoła przestała być w opinii społecznej czynnikiem społecznego awansu, a sukces szkolny przestał być gwarancją miejsca na dobrych studiach i zdobycia atrakcyjnej pracy. Popkultura lansuje ponadto niemal wyłącznie czarny wizerunek szkoły i synonimem “obciachu” staje się często zwykła rzetelność w uczeniu się. Coraz trudniej o nauczycieli z autorytetem, którzy by imponowali młodzieży swoją niezależnością, horyzontami intelektualnymi i siłą charakteru. Coraz rzadziej też mozna spotkać nauczycieli żywo zainteresowanych uczniem oraz jego rozwojem, perspektywami życiowymi i problemami.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *