Czym jest fobia szkolna?
Rozwój emocjonalny dla każdego człowieka stanowi wyzwanie. Przeżywania emocji uczymy się od wczesnego niemowlęctwa. Rodzice oraz najbliższe otoczenie są dla każdego dziecka wzorem do naśladowania, w przeżywaniu emocji również. Z wiekiem rośnie i intensywność i ilość przeżywanych emocji, z którymi może być sobie trudno poradzić, szczególnie dzieciom.
Dzieci mogą się obawiać zaśpiewania piosenki przed klasą, udzielenia odpowiedzi nauczycielowi, wzięcia udziału w przedstawieniu szkolnym. Takie reakcje są naturalne, jak naturalna jest trema. Natomiast może niepokoić fakt, gdy przybierają trwałą i skrajną postać, gdy są długotrwałe oraz utrudniają normalne funkcjonowanie.
Czym jest fobia szkolna?
Fobię można zdefiniować jako silną, niepohamowaną reakcję lękową nie podlegającą kontroli. Można powiedzieć, że fobia szkolna to lęk związany i ograniczający się jedynie do środowiska szkolnego – jeśli dziecko boi się i unika jedynie szkoły, to możemy mówić o fobii szkolnej. Dzieci, które cierpią na nią, dobrze się czują w innych środowiskach również, gdy w ich pobliżu nie przebywa opiekun. Natomiast, jeśli dziecko nie odczuwa lęku przed szkołą, jeśli jest tam jego opiekun wówczas możemy mówić o lęku separacyjnym.
Diagnoza fobii szkolnej jest stawiana, gdy występują poważne problemy z uczęszczaniem do szkoły, któremu towarzyszy dłuższa nieobecność w szkole. Wraz z absencją obserwowany jest rozstrój emocjonalny dziecka. Często ten lęk nie jest bezpośrednio wiązany ze szkołą, ponieważ występują objawy somatyczne. Dziecko przed wyjściem do szkoły skarży się na ból brzucha, wymiotuje. Po zostawieniu go w domu objawy ustępują. Natomiast, gdy do szkoły jednak pójdzie objawy mogą się nasilać i jest odsyłane do domu przez nauczyciela. Gdy lęk się nasila, objawy mogą przybierać różne postaci – napadów kaszlu, a nawet omdlenia. Gdy dziecko wraca do domu, objawy ustępują.
Jak leczyć fobię szkolną?
Fobię szkolną można skutecznie leczyć. Zazwyczaj stosowana jest terapia poznawczo-behawioralna, w rzadkich przypadkach istnieje konieczność wsparcia farmakologicznego. Ważne jest, aby stworzyć odpowiednie warunki dla współpracy dziecko-rodzic, czasem istnieje również konieczność zaangażowania nauczyciela.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!